-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)
-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:33713 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:23

س1 ـ ماهو حق محمد وآل محمد علي الله تعالي الذي نسأل الله تعالي به ؟
س2 ـ مامدي صحة رواية فطرس ؟
س3 ـ كيف نوفق بين عمل فطرس وبين عدم معصية الملائكة ؟
س4 ـ مالمقصود من قول الامام عليه السلام في دعاء عرفة كيف يستدل عليك بمن هو في وجوده مفتقر اليك ؟ فهل هناك في هذا الوجود غير مخلوق ماعداه ؟
جواب سماحة الشيخ هادي آل راضي :
ج 1 : ورد ذلك في تعقيبات صلاة الفجر ( اللهم إني اسألك بحق محمد وآل محمد عليك ... ) والظاهر ان المراد به المنزلة والدرجة التي استحقوها بما بذلوه في سبيل الاسلام واعلاء كلمة التوحيد من جهود وتضحيات .. أو يراد الحق الذي اوجبه سبحانه وتعالي علي نفسه لهم اي الناشئ من ارادته سبحانه نظير قوله تعالي ( وما كنا معذبين حتي نبعث رسولا ) ونحوه
ج 2 : الرواية مروية في كتاب بصائر الدرجات وكتاب الخرائج وامالي الصدوق وكامل الزيارات ونقلها في السرائر عن جامع البزنطي وغير ذلك من الكتب وعلي تقدير صحة الرواية فلابد من حملها علي ما لا ينافي قوله تعالي ( وقالوا اتخذ الرحمن ولداً سبحانه بل عباد مكرمون . لا يسبقونه بالقول وهم بأمره يعملون ) وكذا قوله تعالي ( ولله يسجد ما في السموات وما في الأرض من دابة والملائكة وهم لا يستكبرون ، يخافون ربهم من فوقهم ويفعلون ما يؤمرون ) وكذا قوله تعالي ( لا يعصون الله ما امرهم ويفعلون ما يؤمرون ) .
ج 3 : اتضح مما سبق ان الحديث علي تقدير صحته فلابد من حمله علي ترك الاولي ونحوه .
ج 4 : لا شك ان كل ما في الوجود يستمد وجوده منه سبحانه فهو الخالق وما عداه مخلوق ومفتقر في وجوده اليه سبحانه وتعالي ، والمقصود بهذه الفقرة من الدعاء هو انه كيف يستدل عليك بما عداك الذي هو مخلوق لك ومحتاج في وجوده اليك والحال ان الدليل لابد ان يكون اوضح واسبق رتبة من المستدل عليه حتي يكون الاوضح والاسبق رتبة دليلاً علي الاخفي والمتأخر رتبة في حين ان ما يستدل به عليك هو الأخفي والمتأخر رتبة لأنه معلول لك ومفتقر في وجوده اليك .

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.